Εάν είστε οδηγός, σίγουρα θα έχετε βρεθεί στην περίπτωση όπου κολλήσατε σε κίνηση του τύπου σταμάτα-ξεκίνα, ένα συχνότατο φαινόμενο το οποίο σχεδόν όλοι μας έχουμε ζήσει, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες όταν όλοι αποφασίζουν να πάνε διακοπές (το ίδιο και στην επιστροφή), η λύση όμως είναι σχετικά απλή.
Υπάρχουν μόνο δύο λόγοι για τους οποίους συμβαίνει αυτό το φαινόμενο, ο κυριότερος όμως είναι ο τελευταίος και είναι κάτι που μπορείς να λύσεις αν σκεφτείς λίγο πιο έξυπνα!
Γιατί όμως ο δεύτερος λόγος θεωρείται κυριότερος; Θεωρείται κυριότερος γιατί είναι κάτι που μπορούμε να αποφύγουμε ή να λύσουμε άμεσα! Ακόμη και πρώτος λόγος μπορεί να λυθεί, αν και στην περίπτωσή του χρειάζεται συγχρονισμός από όλους, πράγμα λίγο δύσκολο στις μέρες μας (αλλά εύκολο όταν πια όλα τα οχήματα θα είναι αυτοματοποιημένα / αυτό-οδηγούμενα και θα επικοινωνούν μεταξύ τους μέσω δικτύου).
Όταν κολλάς έναν οδηγό από πίσω, σημαίνει πως προσπαθείς εντελώς εγωιστικά, να χαλάσεις την ομαλή ταχύτητα κυκλοφορίας. Όταν αυξάνεις ταχύτητα και τελικά αναγκάζεσαι να την μειώσεις απότομα (κολλώντας στον πισινό του μπροστά οδηγού) ανίδεα αναγκάζεις τους υπόλοιπους που είναι πίσω σου να μειώσουν την ταχύτητά τους ή να πατήσουν φρένο. Αυτή η οδηγική συμπεριφορά προκαλεί τη λεγόμενη «κίνηση φάντασμα» η οποία δημιουργείται από κυκλοφοριακά κύματα συμφόρησης (τα οποία δημιούργησες εσύ) τα οποία κινούνται προς τα πίσω και επηρεάζουν όλους τους οδηγούς που βρίσκονται πίσω σου (βλ. την εικόνα του άρθρου).
1. Σε αυτό το βίντεο υπάρχει αρχικά ομαλή κίνηση, έως ότου μόνο ένας από τους οδηγούς να αυξήσει ταχύτητα, να κολλήσει τον μπροστινό και να πατήσει φρένο, με αποτέλεσμα να δημιουργείται κύμα συμφόρησης (το οποίο θα μπορούσε να λυθεί μόνο εάν κάποιος από τους οδηγούς σκεφτόταν λίγο πιο έξυπνα και μείωνε ταχύτητα χωρίς να κολλήσει απότομα στον πισινό του μπροστινού του):
2. Δεύτερο παρόμοιο παράδειγμα, με λίγο πιο έξυπνους οδηγούς:
3. Τρίτο παράδειγμα με κάμερα σε πραγματικό δρόμο:
Πολλοί πιστεύουν πως κολλώντας πίσω από οδηγούς οι οποίοι κινούνται με σταθερή ταχύτητα, και προσπερνώντας δυο-τρεις (ενώ μπροστά υπάρχει μεγάλος όγκος οχημάτων) θα φτάσουν στον προορισμό τους γρηγορότερα. Αυτό είναι ένα μεγάλο λάθος. Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει κανένα απολύτως όφελος! Ακόμη και εάν προσπεράσετε πολλά οχήματα, δεν θα φτάσετε γρηγορότερα στον προορισμό σας. Στην καλύτερη περίπτωση το πολύ να φτάσετε μερικά δευτερόλεπτα νωρίτερα, ενώ όλοι όσοι ήταν από πίσω σας θα φτάσουν πολύ αργότερα λόγο των κυμάτων συμφόρησης που δημιουργήσατε, εντελώς εγωιστικά και παράλογα.
Πες πως οδηγείς και βλέπεις ότι μπροστά σου τα οχήματα είτε μειώνουν απότομα ταχύτητα είτε είναι ήδη σταματημένα.
Όπως καταλαβαίνεις το πρόβλημα λύνεται σχετικά εύκολα, αρκεί όλο και περισσότεροι οδηγοί να αντιληφθούν τι το προκαλεί και να σταματήσουν να σκέφτονται παραλόγος-εγωιστικά.
Προσπαθώντας να πράξεις σωστά για να λύσεις το κυκλοφοριακό κύμα, πιθανότατα θα παρατηρήσεις πως κάποιος είτε θα σε κολλήσει από πίσω πιέζοντάς σε ψυχολογικά (μπορεί και να αναβοσβήνει τα φώτα για να κάνεις στην άκρη) είτε θα σε προσπεράσει για να χωθεί μπροστά σου. Ο λεγόμενος «είμαι πιο έξυπνος από όλους» οδηγός. Τι κάνεις σε αυτήν την περίπτωση; Το καλύτερο που μπορείς να κάνεις είναι να συνεχίσεις αυτό που έκανες (ελπίζοντας πως θα καταλάβει τι προσπαθείς να κάνεις...) χωρίς να αλλάξεις τίποτα ή αφήνοντάς τον να σε προσπεράσει στο κενό που έχεις μπροστά σου (χωρίς να αλλάξεις πορεία). Διότι εάν κάνεις στην άκρη τότε θα χαλάσει όλη η προσπάθειά σου να λύσεις το πρόβλημα, και αυτός ο οδηγός θα δημιουργήσει ξανά το κυκλοφοριακό κύμα που εσύ διόρθωσες, διότι προφανώς «δεν του κόβει» ότι αν περάσει μπροστά σου θα κολλήσει ξανά πίσω από το όχημα που είναι ήδη μπροστά σου, και θα πατήσει φρένο.
Εάν θέλεις να βοηθήσεις ώστε όλο και περισσότεροι να καταλάβουν αυτό το θέμα, μοιράσου το άρθρο με άλλους!
Όσο περισσότεροι το αντιληφθούν, τόσο λιγότερο θα το συναντάς.