Δύο ενδιαφέρων άρθρα αφιερωμένα στην πραγματική ρίζα της παιδείας και την σχέση της με την ανατροφή και τη μόρφωση. Δύο διαφορετικές οπτικές που ξεκαθαρίζουν την λανθασμένα συνηθισμένη αντίληψη πως η παιδεία και η μόρφωση πηγάζουν από την εκπαίδευση και τα πτυχία.
Σίγουρα, η σωστή εκπαίδευση και η απόκτηση συγκεκριμένων τίτλων σπουδών όπως για παράδειγμα οι κλάδοι της Φιλοσοφίας, μπορούν να δώσουν σε ένα άτομο τις κατάλληλες πληροφορίες ώστε να γίνει μια καλύτερη προσωπικότητα με βελτιστοποιημένη συμπεριφορά. Όμως, η πραγματική ρίζα που προσδιορίζει θετικά και έμπρακτα αυτά τα στοιχεία σε ένα άτομο είναι η ανατροφή και κυρίως ο παραδειγματισμός που δέχεται στα πρώτα στάδια της ζωής του.
Συγγραφέας: Ευαγγελία Τζιάκα
Σ᾽ αυτό τον κόσμο οι άνθρωποι τείνουν να μπερδεύουν την εκπαίδευση με την παιδεία. Αν και τα δυο προέρχονται απ᾽ το ρήμα «παιδεύω», στην ουσία πρόκειται για δύο διαφορετικές έννοιες.
Η εκπαίδευση παρέχεται από τα σχολεία και πιστοποιείται με πτυχία, ενώ η παιδεία είναι αποτέλεσμα τόσο του περιβάλλοντος στο οποίο γαλουχήθηκες, όσο και προϊόν εσωτερικών ζυμώσεων του εκάστοτε ατόμου. Η παιδεία είναι αυτή που σου μαθαίνει να ξεχωρίζεις το καλό απ᾽ το κακό. Σε διδάσκει τι είναι δικαιοσύνη και τι σεβασμός. Απ᾽ την άλλη, η εκπαίδευση επιτελεί το ρόλο του μορφωτικού αγαθού μέσω του οποίου αποκτάς γνώσεις, που με τη σειρά τους θ᾽ αποτελέσουν εφόδιο για ένα καλό βιοτικό επίπεδο.
Στις μέρες μας, εν αντιθέσει με τα παλαιότερα χρόνια, υπάρχει τέτοια πληθώρα εκπαιδευτικών μέσων και πτυχίων που φτάνουν να γεμίσεις έναν τοίχο. Στην ουσία, όμως, οι άνθρωποι είναι απαίδευτοι. Οι παλιότεροι μπορεί να μην είχαν τη δυνατότητα να μορφωθούν, όμως, είχαν ιδιαίτερα αυξημένη την αίσθηση δικαίου. Τώρα γιατί εμείς χάσαμε την ουσία, είναι απορίας άξιο. Προσποιούμαστε πώς γνωρίζουμε τα πάντα κι εκφράζουμε τη γνώμη μας επί παντός επιστητού. Μπορεί να μάθαμε να μιλάμε πολλές και διαφορετικές γλώσσες αλλά δε μιλάμε την κυριότερη: αυτή της πεπαιδευμένης αντίληψης.
Παιδεία: ένας τόσο ηχητικά εύκολος, μα τόσο δυσπρόσιτος στην πράξη όρος. Κανένας απ᾽ τους φιλοσόφους δεν όρισε τον όρο «εκπαίδευση» παρά μόνο τον όρο της παιδείας και ποτέ δεν έκανε το λάθος να τους ταυτίσει. Ίσως γιατί ήξεραν ποιο απ᾽ τα δυο είναι ο θεμέλιος λίθος μιας υγιούς προσωπικότητας και κοινωνίας. Εκπαίδευση χωρίς παιδεία μοιάζει με δέντρο χωρίς κορμό. Θα συναντήσεις πολλούς ανθρώπους με πτυχία, μα με παιδεία λίγους. Κι ας πιστεύουν λανθασμένα πως το ένα επιφέρει το άλλο.
Αν υπήρχε ουσιαστική παιδεία θα υπήρχε σεβασμός στην ανθρώπινη ζωή. Θα υπήρχε δικαιοσύνη. Ο κόσμος θα έβλεπε όμορφες και άσπρες μέρες. Οι μαύρες και κόκκινες μέρες που ζούμε είναι προϊόν της εκπαίδευσης που χρησιμοποιείται απ᾽ τους μεγάλους για να χειραγωγήσουν τους λαούς. Το χέρι του ανθρώπου που έχει γαλουχηθεί με τα ιδανικά της παιδείας δεν οπλίζεται ποτέ για να επιτεθεί. Ο άνθρωπος ο πεπαιδευμένος δίνει αξία στην ανθρώπινη ζωή, την τιμά, τη σέβεται και την υπερασπίζεται.
Σίγουρα η εκπαίδευση είναι ζωτικής σημασίας. Χωρίς αυτήν ο πολιτισμός μας δε θα είχε κάνει άλματα. Το πρόβλημα δεν είναι η εκπαίδευση ως μορφωτικό αγαθό, αλλά η έλλειψη της ουσιαστικής παιδείας ως βάση για να στηριχθεί και να ευοδώσει. Κανένα βιβλίο και δε θα στη διδάξει. Η οικογένεια σου κι η ίδια η ζωή θα στη μάθουν, αρκεί να έχεις τα μάτια και τα αυτιά ανοιχτά να αφουγκραστείς τα γεγονότα γύρω σου. Δυστυχώς στους τέσσερις μουντούς τοίχους του σχολείου η κριτική σκέψη αντικαθίσταται απ᾽ την παπαγαλία. Τα παιδιά μαθαίνουν για τις ιδέες της παιδείας χωρίς να μπορούν να τις αντιληφθούν πρακτικά.
Μα πώς θα μάθουμε να φερόμαστε σαν κοινωνικά όντα όταν μεγαλώνουμε σ᾽ ένα εκπαιδευτικό σύστημα που δε σέβεται τη διαφορετικότητα και προάγει ως την παπαγαλία αντί της κριτικής σκέψης; Δεν ξέρω για εσάς, πάντως οραματίζομαι μια κοινωνία ανθρώπων για ανθρώπους. Μια κοινωνία που χαμογελά συχνότερα, που είναι αισιόδοξη και που δε λειτουργεί τυχοδιωκτικά για άτυπα χαρτιά πιστοποίησης ικανοτήτων. Οφείλουμε να πλάσουμε έναν κόσμο ανθρωποκεντρικής συνείδησης κι όχι τεχνογνωσίας. Μια πραγματικότητα που δε θα φοβίζει τις νέες γενιές που θα ακολουθήσουν. Που θα τους μάθει να συνυπάρχουν αρμονικά και με σεβασμό προς τον συνάνθρωπο.
Η ελπίδα είναι σαν τον αέρα: Μόλις βρει μια μικρή χαραματιά στην ψυχή μας, ορμάει μέσα γυρεύοντας να γεμίσει το κενό που συνάντησε. Αρκεί να το πιστέψουμε!
Πηγή: ilov.gr (κλειστό)
Συγγραφέας: Μαρία Αρφαρά
Στην σημερινή εποχή υπάρχει η λανθασμένη αντίληψη ότι μορφωμένος είναι ο άνθρωπος που έχει πολλά πτυχία. Στην πραγματικότητα, η μόρφωση δεν καθορίζεται από τα πτυχία που έχουμε αλλά από την συμπεριφορά! Συμπεριφορά που έχει διαμορφωθεί από το οικογενειακό περιβάλλον στο οποίο έχουμε μεγαλώσει. Αξίες και ιδανικά που έχουμε υιοθετήσει από τους γονείς μας και βάση αυτών πορευόμαστε στην ζωή.
Πόσοι άνθρωποι, έχουν αμέτρητα πτυχία, μεταπτυχιακό, ακόμη και διδακτορικό αλλά η απαράδεκτη συμπεριφορά τους τους κάνει υποδεέστερους; Πόσοι άνθρωποι είναι σε υψηλές θέσεις του επαγγελματικού στίβου αλλά η κατάχρηση της εξουσίας τους δεν συμβαδίζει με το κύρος και την αξιοπιστία που πρέπει να είχαν λόγω των ανώτερων σπουδών τους;
Γιατί πολύ απλά η μόρφωση που αποκτάμε από τις σπουδές μας και η συμπεριφορά που έχουμε δεν είναι αλληλένδετα. Οι σπουδές, μας δίνουν τα απαραίτητα εφόδια και τις γνώσεις για να αντεπεξέλθουμε στο επάγγελμα το οποίο έχουμε επιλέξει. Όσο σπουδαίες και αν θεωρούνται, δεν μπορούν να μας κάνουν απαραίτητα σωστό άνθρωπο. Η μόρφωση δεν αντικαθιστά τις αρχές που παίρνουμε από την οικογένεια μας όπως την ευγένεια, την ηθική, την αξιοπρέπεια.
Είναι πολύ σημαντικό να αφήσουμε το στίγμα μας σε αυτή την ζωή λόγω της προσωπικότητας μας και όχι μόνο λόγω της επαγγελματικής μας καταξίωσης. Η μόρφωση δεν είναι θέμα τίτλων σπουδών, είναι θέμα ανατροφής!
Πηγή: enallaktikidrasi.com